Functia executiva a creierului in timpul copilariei
Articol preluat de pe site-ul : www.frontiersin.org
Autori : Departamentul de Educație Școlară, Universitatea Joetsu de Educație, Joetsu (Japonia), Departamentul de Psihologie, Universitatea din Edinburgh, Edinburgh (Marea Britanie), Institutul de Dezvoltare a Copilului, Universitatea din Minnesota (Minneapolis)
Funcția executivă (EF) este una dintre domeniile de cercetare a științelor dezvoltării cognitive dezvoltate cel mai rapid. Scopul acestui subiect de cercetare este de a prezenta un eșantion larg de progrese recente în înțelegerea dezvoltării funcției executive. Cele 38 de articole din această colecție oferă un tur unic, de ultimă generație, cu privire la problemele curente, care ard probleme legate de dezvoltarea funcțiilor executive, de la cercetările de ultimă generație la procesele cognitive de bază la cele mai promițătoare aplicații în setările educaționale și clinice.
Procesele cognitive ale funcției executive în timpul copilăriei
Funcția executivă implică mai multe procese cognitive complexe, incluzând memoria de lucru, controlul inhibitor și flexibilitatea cognitivă. Lucrările actuale au aruncat o lumină nouă asupra modului în care se dezvoltă aceste procese și a modului în care acestea sunt legate între ele. Mai exact, ele clarifică condițiile care modulează cererile funcției executive (FitzGibbon et al., Unger et al.), Cum poate să persiste efectul lor în timp (Garcia și Dick), procesele executive specifice (de exemplu, controlul inhibitor) (Wright și Diamond) și ferestrele de vârstă specifice în care apar schimbări critice în implicarea funcției executive (Lucenet și Blaye). În plus, ele oferă noi dovezi că funcția executive se poate dezvolta prin diferențierea progresivă a proceselor executive, de la procesele cognitive mai bazice (de exemplu, viteza de procesare și memoria pe termen scurt, Clark et al, Visu-Petra și alții) și diferite forme de funcție executivă (de exemplu funcția executivă “frigider” cognitiv vs. funcție executivă “fierbinte” afectiv) (Gandolfi și colab., Mulder și colab.). Ei identifică în continuare corelatele cerebrale ale dezvoltării funcției executive utilizând EEG / ERP sau RMN (Checa și colab., Harms și colab., Unger și colab.), Dezvăluind de exemplu că, cuplarea anatomică dintre cortexul prefrontal stâng și alte regiuni ale creierului distribuit prezice comportamental .
Rolul critic al funcției executive în dezvoltarea socială, emoțională și cognitivă
Lucrările actuale dezvăluie sau clarifică asocierea funției executive la o serie de procese sociale și emoționale, inclusiv, de exemplu, teoria minții (Austin et al.), Atribuirea referentă (Murakami și Hashiya), pragmatică conversativă (Blain-Brière et al. .), abilități narative (Friend and Bates), comportamente prosocial (Güroǧlu et al.), interacțiuni sociale (Moriguchi), căutarea senzației (Harms et al.), experiență emoțională (Ferrier et al. ) și supraîncălzirea emoțională (Groppe și Elsner). În mod impresionant, aceste asociații se găsesc adesea peste asociațiile cu IQ. Alte descoperiri evidențiază legăturile dintre funcția executivă și funcția motorie (Gonzalez et al.), Monitorizarea sursei (Earhart și Roberts) și dezvoltarea conceptuală (Houdé și Borst). Aceste constatări impresionante evidențiază rolul fundamental pe care funcția executivă îl joacă în comportamentul orientat spre scopuri într-o gamă largă de domenii și situații și subliniază faptul că dezvoltarea sănătoasă a competențelor funcției executive este esențială atât pentru dezvoltarea social-emoțională, cât și pentru cea cognitivă. Într-adevăr, ele sugerează că înțelegerea dezvoltării funcției executive este absolut esențială pentru înțelegerea generală a dezvoltării copilului.
Funcția executivă și Academic Achievement
Una dintre cele mai importante focare în cercetarea funcției executive este relația dintre dezvoltarea funcției executive și pregătirea școlară și realizarea academică. Studiile incluse în acest subiect de cercetare oferă dovezi suplimentare privind valoarea predictivă a fucției executive în învățarea academică și, în special, în lectură (Engel de Abreu et al.). În mod critic, ele clarifică importanța discriminatorie a proceselor funcției executive pentru învățarea matematică a copiilor, arătând modul în care rolul funcției efective poate crește de la preșcolar la grădiniță (Clark et al, McClelland et al.) Și apoi a scăzut în adolescență (Boschloo et al. ). Astfel de constatări care evidențiază influența funția efectivă asupra învățării academice sunt esențiale pentru proiectarea unor intervenții eficiente care vizează punctele strategice de timp în dezvoltare. Într-adevăr, dovezile existente sugerează că astfel de programe de formare pot spori efectiv realizările academice (Karbach și Unger; Segretin et al.), Deși factorii socio-ecologici, cum ar fi condițiile de locuit, pot atenua efectele intervențiilor cognitive la copii (Segretin et al. ).
Experiențe care afectează funcția efectivă
Având în vedere importanța funcției efective pentru dezvoltarea copilului și realizarea academică, mai multe studii au examinat influențe experiențiale care ar putea afecta dezvoltarea sa. Constatările sugerează că unele activități, cum ar fi consumul regulat de băuturi energetice în timpul adolescenței, pot afecta funcția efectivă (Batenburg-Eddes et al.), În timp ce altele, cum ar fi timpul petrecut în activități nestructurate, îl pot promova în copilărie (Barker et al .). În același timp, influența altor factori care se presupune că le-ar afecta funcția efectivă, în special bilingvismul, ar fi putut fi supraestimată în trecut . Toate aceste constatări provocatoare ale gândirii au implicații importante asupra alegerilor societății și asupra factorilor de decizie politică.
Tulburări funcția efectivă
La fel cum funcția efectivă pare să joace un rol esențial în dezvoltarea tipică, dificultățile în func sunt caracteristicile centrale ale mai multor tulburări de dezvoltare. Studiile din această tematică de cercetare contribuie la clarificarea rolului EF în simptomele ADHD (Lahat et al.), Sindromul de deleție a cromozomului 22q11.2 (Shapiro et al.) Și disfuncțiile severe de discurs și motor (Stadskleiv et al.).
Funcția efectivă de măsurare la copii
În cele din urmă, progresele înregistrate în cercetarea dezvoltării funcției executive se bazează în mod critic pe crearea unor instrumente și metodologii eficiente, valabile și fiabile. Lucrările actuale contribuie în mare măsură la acest efort prin dezvoltarea de noi sarcini funcției executive (Ikeda et al.) Și arătând modul în care măsurile fiziologice, cum ar fi dilatarea elevilor și variabilitatea frecvenței cardiace fazice (HRV) , Johnson și colab.).
Articolele din acest subiect de cercetare demonstrează modul în care considerațiile atât a proceselor de bază cognitive / biologice cât și a setărilor aplicate / clinice ajută la unificarea și extinderea înțelegerii funcției executive în timpul copilăriei. Acestea ilustrează o gamă largă de întrebări și dezbateri care animă acest domeniu deosebit de dinamic. Sperăm că acest subiect de cercetare va fi de ajutor atât pentru începători, cât și pentru experți în dezvoltarea funcției executive, oferind o imagine de ansamblu asupra domeniului și evidențiind cele mai recente progrese.
Declarația privind conflictul de interese
Autorii declară că cercetarea a fost efectuată în absența oricăror relații comerciale sau financiare care ar putea fi interpretate ca un potențial conflict de interese.